Ons project heeft de titel 'Werken aan verdraagzaamheid' gekregen. De vraagstelling van ons project is om drie sessies uit te werken in verband met verdraagzaamheid, die toepasbaar dienen te zijn voor de jongeren in de Souw. Dit is een leefgroep waarin jongeren tussen vijftien en achttien jaar verblijven wegens een problematische opvoedingssituatie. De begeleiding van de leefgroep stelde ons deze vraag omdat (on)verdraagzaamheid een thema is dat voortdurend aanwezig is in de leefgroep. Ze kunnen onze hulp bij het uitwerken van methodieken om met verdraagzaamheid aan de slag te gaan, goed gebruiken.
Het project bestaat uit twee grote onderverdelingen. Als eerste is er de theoretische onderbouw waarbij we verdraagzaamheid opdelen in 'verdraagzaamheid naar zichzelf', 'verdraagzaamheid naar anderen' (waaronder ook andere culturen) en 'verdraagzaamheid naar materialen'.
Het tweede deel, de implementatie, bestaat uit de drie sessies die we maken. De eerste sessie gaat over 'respect naar zichzelf', de tweede sessie handelt over 'respect naar anderen en materialen' en de laatste sessie is deze van 'respect naar andere culturen'.
Het is van groot belang voor ons, om alvorens de sessies uit te werken, na te gaan wat verdraagzaamheid inhoudt, welk de kenmerken zijn van de doelgroep waarmee we te maken hebben, hoe we een sessie aanpakken?
Voor een duidelijke leesbaarheid van het projectboek wordt dit opgedeeld in: de doelgroep, verdraagzaamheid en groepsessies.
Binnen de doelgroep wordt een voorstelling van de Oever gegeven, de overkoepelende organisatie van de Souw, waarvoor we dit project opstarten. Vervolgens wordt een beeld gegeven van de ontwikkeling van jongeren, de adolescentiefase. Hierna bespreken we de bijzondere situatie waarin jongeren terecht komen wanneer ze in contact komen met de Bijzondere Jeugdbijstand. Dit alles geeft een nauwkeurige omschrijving van de doelgroep wat ons een goed beeld geeft over de jongeren waar we onze sessies voor uitwerken.
In het deel van verdraagzaamheid starten we met 'verdraagzaamheid naar zichzelf'. Hierin wordt onder andere omschreven wat het belang is van respect voor jezelf te hebben. Dit aan de hand van de begrippen 'zelfbeeld' en 'het gevoel van eigenwaarde'. Na deze informatie wordt overgegaan naar de zaken die we beschouwen als onverdraagzaamheid, of geen respect hebben, voor zichzelf.
Het tweede deel van verdraagzaamheid is het verdraagzaam zijn naar anderen, waaronder ook 'andere culturen' worden besproken. Wij gaan na welke problemen er op dit gebied zijn en waar de moeilijkheden liggen.
In het derde deel van verdraagzaamheid lichten we 'verdraagzaamheid naar materialen' toe. Dit deel handelt over vandalisme omdat dit het meest voorkomende probleem is in verband met (on)verdraagzaamheid naar materialen.
Het vierde en laatste deel zijn oplossingen die ervoor zouden kunnen zorgen dat het er in het leven wat verdraagzamer aan toe gaat. Met enkele voorbeelden halen we aan hoe men kan werken aan een respectvol bestaan.
Na voldoende beschreven te hebben wat het thema 'verdraagzaamheid' inhoudt, wordt het tijd om het thema 'groepsessies' te bespreken. We willen weten op welke manier een sessie het best wordt voorbereid. Er moet nagedacht worden over hoe we de jongeren kunnen motiveren en wat er gedaan moet worden bij het optreden van conflicten. Het belangrijkste van een groepsessie is de reflectie waarvoor we ook een theoretische onderbouw nodig hebben. Zo kunnen we ontdekken of de jongeren effectief hetgeen leerden wat hen wilden bijbrengen met de groepsessie.
Deze theoretische onderbouw laat ons toe om goed uitgebouwde sessies te creëren die jongeren kunnen helpen om tot inzicht te komen in verband met respect naar zichzelf, elkaar en materialen. De implementatie geeft onze ideeën weer rond de uitwerking van de verschillende sessies en hoe we hiertoe zijn gekomen. De drie sessies komen hierin uitgebreid aan bod. De sessie rond verdraagzaamheid naar zichzelf is de eerste sessie die we zelf aan de jongeren geven en is een spelbord dat de naam 'Road of Qualities' draagt. Hierna volgt 'Anders is zo anders niet': een sessie met verschillende workshops rond verdraagzaamheid naar anderen en materialen. De laatste sessie is een sessie rond verdraagzaamheid naar andere culturen waarbij een inleefdag in de islamitische cultuur wordt georganiseerd.
In bijlagen zijn de concrete uitwerkingen van de sessies opgenomen alsook de verslagen van de bezoeken die we binnen België hebben gedaan evenals op onze internationale studiereis in Amsterdam. Op deze manier hopen we een goed beeld gegeven te hebben over hoe ons project tot stand is gekomen en hoe we het hebben uitgewerkt.