Cyberpesten op school

In het kader van het project Geweld/Geteld, een prevalentie- en incidentie onderzoek naar geweld bij kinderen en jongeren in opdracht van Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin – Vlaamse Overheid, heeft UC Leuven-Limburg de roadmap cyberpestenontwikkeld om professionals, en meer specifiek scholen en leerkrachten, te ondersteunen.

De Europese Commissie selecteerde het anti-pesten-project 'Peer to Peer' (EN) alseen van de best practices op het digitale onderwijsplatform van de EU.

Is er nood aan een crisismeldpunt voor uit de hand gelopen (cyber)pestgevallen?  Dat is alvast één van de eisen van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten. UIt een nieuw onderzoek (juni 2018) blijkt dat het pestprobleem wijd verspreid is.  De helft van de jongeren gaf aan in een bevraging van UGent dat dat ze ooit gepest werden.

Veel kinderen die worden gepest, vertellen dat aan niemand. En pesten verschilt sterk per school en klas: er zijn klassen waar niemand wordt gepest, maar ook klassen waar een kwart van de kinderen de dupe is.
Het goede nieuws: de school kan pesten tegengaan. Het slechte: sommige veelgebruikte anti-pestprogramma's werken niet.

De zelfbeschadiging van tieners in de vorm van snijden, krassen of zelf aangebrachte brandwonden heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen. Het gedrag veroorzaakt lichamelijke schade en is een uiting van interne spanning, zelfdestructie en soms aandacht zoeken. Vaak is het gedrag gekoppeld aan zelfmoord.

Word je overdag gepest op school? Dan is de kans groot dat je 's avonds ook nog met datzelfde gedrag te maken krijgt op internet. Een kwart van alle pesters zet zijn pestgedrag namelijk ook online verder.

Peuters die veel tijd doorbrengen achter een televisiescherm hebben een grotere kans om gepest te worden op latere leeftijd.

Uit een peiling van Sense onder 1062 scholieren blijkt dat maar liefst 1/3 van de jongeren te maken krijgt met een verzoek om naaktfoto’s of naaktfilmpjes van zichzelf op te sturen. Jongeren zijn niet altijd in staat om bij sexting, het doorsturen van seksuele beelden via mobiele media, weloverwogen afwegingen te maken.

Leerkrachten voelen zich gemiddeld gesproken weinig zelfzeker in het managen van cyberpestgedrag. Dat blijkt uit een bevraging van 266 leerkrachten uit het voltijds gewoon secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs in de vijf Vlaamse provincies, door master in de Gezondheidsvoorlichting en -Bevordering Marilyn Tyteca (UGent).

Charlotte Christiaens en Johan Leman spreken namens het regionaal integratiecentrum Foyer in Molenbeek. Het cyberpesten van moslimmeisjes is een groeiend probleem op scholen in Brussel, maar ook daarbuiten.

Pagina's

Abonneren op RSS - Cyberpesten op school