Schrik voor sociale media in je klas? Die bieden nochtans veel kansen om je lessen te verrijken. En je leerlingen mediawijs te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook een veilig online leerklimaat creëert op school?
Meer weten? Lees de handleiding ‘Afspraken rond sociale media integreren in het schoolreglement’ in de bachelorproef van Bram Kuppens, Femke Pletinckx, Julie Rottier en Lisa Scheire (Arteveldehogeschool)
Schrik voor sociale media in je klas? Die bieden nochtans veel kansen om je lessen te verrijken. En je leerlingen mediawijs te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook een veilig online leerklimaat creëert op school?
8 tips
Stel een socialemediacoach en socialemediateam aan. Daarin zitten leerlingen, leraren en ouders met verstand van sociale media. Zij coachen collega’s om nieuwe media in de klas te gebruiken of beheren site en Facebook-account van de school. Zij zijn ook het meldpunt voor cyberpesten.
Wifi toestaan of niet? Kies voor een gesloten netwerk met wachtwoord.
Maak een gesloten Facebookgroep of een klaswiki voor je vak. Daar kunnen leerlingen vragen stellen, actuele artikels delen over je vak en commentaar geven op elkaars werk. Voeg als leraar geen leerlingen toe als vriend op je persoonlijk Facebookaccount, maar maak een extra account aan.
Ontdek de voordelen van sociale media. Laat je leerlingen een goede app of website zoeken om je vak te studeren. Of flip the classroom: geef op voorhand online instructies. Tijdens de les daarna verwerkt elke leerling de leerstof op zijn niveau en in zijn eigen tempo.
Care to share & share to care. Deel je ideeën met collega’s en andere scholen. Gaf je een prachtles toen leerlingen inspiratie verzamelden op Pinterest? Laat je gsm’s toe op de speelplaats en zitten je leerlingen daardoor aandachtiger in je les? Kopieer die ideeën niet klakkeloos, maar pas ze aan je schoolcultuur aan.
Maak je leerlingen bewust van copyright. Vermeld je bronnen als je lesgeeft. Zo toon je dat je inzichten niet verzonnen zijn én maak je je leerlingen bewuster van hun gebruik van bronnen als ze een taak maken. Wijs je leerlingen ook op de privacywetgeving: je mag geen foto nemen zonder toestemming.
Maak klas- en vakoverschrijdende afspraken en veranker het gebruik van sociale media op school in je schoolreglement.
Vermijd diefstal van gsm’s. Toon je leerlingen de app ‘Zoek mijn iPhone’. Je blokkeert er je toestel mee als het gestolen is. Laat hen de International Mobile Equipment Identity (IMEI) van hun gsm noteren. Dat nummer geef je aan de politie als je gsm of smartphone gestolen is.
Meer weten? Lees de handleiding ‘Afspraken rond sociale media integreren in het schoolreglement’ in de bachelorproef van Bram Kuppens, Femke Pletinckx, Julie Rottier en Lisa Scheire (Arteveldehogeschool)
- See more at: http://www.cyberpesten.be/info/sterk-met-soci...
Schrik voor sociale media in je klas? Die bieden nochtans veel kansen om je lessen te verrijken. En je leerlingen mediawijs te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook een veilig online leerklimaat creëert op school?
8 tips
Stel een socialemediacoach en socialemediateam aan. Daarin zitten leerlingen, leraren en ouders met verstand van sociale media. Zij coachen collega’s om nieuwe media in de klas te gebruiken of beheren site en Facebook-account van de school. Zij zijn ook het meldpunt voor cyberpesten.
Wifi toestaan of niet? Kies voor een gesloten netwerk met wachtwoord.
Maak een gesloten Facebookgroep of een klaswiki voor je vak. Daar kunnen leerlingen vragen stellen, actuele artikels delen over je vak en commentaar geven op elkaars werk. Voeg als leraar geen leerlingen toe als vriend op je persoonlijk Facebookaccount, maar maak een extra account aan.
Ontdek de voordelen van sociale media. Laat je leerlingen een goede app of website zoeken om je vak te studeren. Of flip the classroom: geef op voorhand online instructies. Tijdens de les daarna verwerkt elke leerling de leerstof op zijn niveau en in zijn eigen tempo.
Care to share & share to care. Deel je ideeën met collega’s en andere scholen. Gaf je een prachtles toen leerlingen inspiratie verzamelden op Pinterest? Laat je gsm’s toe op de speelplaats en zitten je leerlingen daardoor aandachtiger in je les? Kopieer die ideeën niet klakkeloos, maar pas ze aan je schoolcultuur aan.
Maak je leerlingen bewust van copyright. Vermeld je bronnen als je lesgeeft. Zo toon je dat je inzichten niet verzonnen zijn én maak je je leerlingen bewuster van hun gebruik van bronnen als ze een taak maken. Wijs je leerlingen ook op de privacywetgeving: je mag geen foto nemen zonder toestemming.
Maak klas- en vakoverschrijdende afspraken en veranker het gebruik van sociale media op school in je schoolreglement.
Vermijd diefstal van gsm’s. Toon je leerlingen de app ‘Zoek mijn iPhone’. Je blokkeert er je toestel mee als het gestolen is. Laat hen de International Mobile Equipment Identity (IMEI) van hun gsm noteren. Dat nummer geef je aan de politie als je gsm of smartphone gestolen is.
Meer weten? Lees de handleiding ‘Afspraken rond sociale media integreren in het schoolreglement’ in de bachelorproef van Bram Kuppens, Femke Pletinckx, Julie Rottier en Lisa Scheire (Arteveldehogeschool)
- See more at: http://www.cyberpesten.be/info/sterk-met-soci...
Schrik voor sociale media in je klas? Die bieden nochtans veel kansen om je lessen te verrijken. En je leerlingen mediawijs te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook een veilig online leerklimaat creëert op school?
8 tips
Stel een socialemediacoach en socialemediateam aan. Daarin zitten leerlingen, leraren en ouders met verstand van sociale media. Zij coachen collega’s om nieuwe media in de klas te gebruiken of beheren site en Facebook-account van de school. Zij zijn ook het meldpunt voor cyberpesten.
Wifi toestaan of niet? Kies voor een gesloten netwerk met wachtwoord.
Maak een gesloten Facebookgroep of een klaswiki voor je vak. Daar kunnen leerlingen vragen stellen, actuele artikels delen over je vak en commentaar geven op elkaars werk. Voeg als leraar geen leerlingen toe als vriend op je persoonlijk Facebookaccount, maar maak een extra account aan.
Ontdek de voordelen van sociale media. Laat je leerlingen een goede app of website zoeken om je vak te studeren. Of flip the classroom: geef op voorhand online instructies. Tijdens de les daarna verwerkt elke leerling de leerstof op zijn niveau en in zijn eigen tempo.
Care to share & share to care. Deel je ideeën met collega’s en andere scholen. Gaf je een prachtles toen leerlingen inspiratie verzamelden op Pinterest? Laat je gsm’s toe op de speelplaats en zitten je leerlingen daardoor aandachtiger in je les? Kopieer die ideeën niet klakkeloos, maar pas ze aan je schoolcultuur aan.
Maak je leerlingen bewust van copyright. Vermeld je bronnen als je lesgeeft. Zo toon je dat je inzichten niet verzonnen zijn én maak je je leerlingen bewuster van hun gebruik van bronnen als ze een taak maken. Wijs je leerlingen ook op de privacywetgeving: je mag geen foto nemen zonder toestemming.
Maak klas- en vakoverschrijdende afspraken en veranker het gebruik van sociale media op school in je schoolreglement.
Vermijd diefstal van gsm’s. Toon je leerlingen de app ‘Zoek mijn iPhone’. Je blokkeert er je toestel mee als het gestolen is. Laat hen de International Mobile Equipment Identity (IMEI) van hun gsm noteren. Dat nummer geef je aan de politie als je gsm of smartphone gestolen is.
Meer weten? Lees de handleiding ‘Afspraken rond sociale media integreren in het schoolreglement’ in de bachelorproef van Bram Kuppens, Femke Pletinckx, Julie Rottier en Lisa Scheire (Arteveldehogeschool)
- See more at: http://www.cyberpesten.be/info/sterk-met-soci...
Schrik voor sociale media in je klas? Die bieden nochtans veel kansen om je lessen te verrijken. En je leerlingen mediawijs te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook een veilig online leerklimaat creëert op school?
8 tips
Stel een socialemediacoach en socialemediateam aan. Daarin zitten leerlingen, leraren en ouders met verstand van sociale media. Zij coachen collega’s om nieuwe media in de klas te gebruiken of beheren site en Facebook-account van de school. Zij zijn ook het meldpunt voor cyberpesten.
Wifi toestaan of niet? Kies voor een gesloten netwerk met wachtwoord.
Maak een gesloten Facebookgroep of een klaswiki voor je vak. Daar kunnen leerlingen vragen stellen, actuele artikels delen over je vak en commentaar geven op elkaars werk. Voeg als leraar geen leerlingen toe als vriend op je persoonlijk Facebookaccount, maar maak een extra account aan.
Ontdek de voordelen van sociale media. Laat je leerlingen een goede app of website zoeken om je vak te studeren. Of flip the classroom: geef op voorhand online instructies. Tijdens de les daarna verwerkt elke leerling de leerstof op zijn niveau en in zijn eigen tempo.
Care to share & share to care. Deel je ideeën met collega’s en andere scholen. Gaf je een prachtles toen leerlingen inspiratie verzamelden op Pinterest? Laat je gsm’s toe op de speelplaats en zitten je leerlingen daardoor aandachtiger in je les? Kopieer die ideeën niet klakkeloos, maar pas ze aan je schoolcultuur aan.
Maak je leerlingen bewust van copyright. Vermeld je bronnen als je lesgeeft. Zo toon je dat je inzichten niet verzonnen zijn én maak je je leerlingen bewuster van hun gebruik van bronnen als ze een taak maken. Wijs je leerlingen ook op de privacywetgeving: je mag geen foto nemen zonder toestemming.
Maak klas- en vakoverschrijdende afspraken en veranker het gebruik van sociale media op school in je schoolreglement.
Vermijd diefstal van gsm’s. Toon je leerlingen de app ‘Zoek mijn iPhone’. Je blokkeert er je toestel mee als het gestolen is. Laat hen de International Mobile Equipment Identity (IMEI) van hun gsm noteren. Dat nummer geef je aan de politie als je gsm of smartphone gestolen is.
Meer weten? Lees de handleiding ‘Afspraken rond sociale media integreren in het schoolreglement’ in de bachelorproef van Bram Kuppens, Femke Pletinckx, Julie Rottier en Lisa Scheire (Arteveldehogeschool)
- See more at: http://www.cyberpesten.be/info/sterk-met-soci...
Schrik voor sociale media in je klas? Die bieden nochtans veel kansen om je lessen te verrijken. En je leerlingen mediawijs te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook een veilig online leerklimaat creëert op school?
8 tips
Stel een socialemediacoach en socialemediateam aan. Daarin zitten leerlingen, leraren en ouders met verstand van sociale media. Zij coachen collega’s om nieuwe media in de klas te gebruiken of beheren site en Facebook-account van de school. Zij zijn ook het meldpunt voor cyberpesten.
Wifi toestaan of niet? Kies voor een gesloten netwerk met wachtwoord.
Maak een gesloten Facebookgroep of een klaswiki voor je vak. Daar kunnen leerlingen vragen stellen, actuele artikels delen over je vak en commentaar geven op elkaars werk. Voeg als leraar geen leerlingen toe als vriend op je persoonlijk Facebookaccount, maar maak een extra account aan.
Ontdek de voordelen van sociale media. Laat je leerlingen een goede app of website zoeken om je vak te studeren. Of flip the classroom: geef op voorhand online instructies. Tijdens de les daarna verwerkt elke leerling de leerstof op zijn niveau en in zijn eigen tempo.
Care to share & share to care. Deel je ideeën met collega’s en andere scholen. Gaf je een prachtles toen leerlingen inspiratie verzamelden op Pinterest? Laat je gsm’s toe op de speelplaats en zitten je leerlingen daardoor aandachtiger in je les? Kopieer die ideeën niet klakkeloos, maar pas ze aan je schoolcultuur aan.
Maak je leerlingen bewust van copyright. Vermeld je bronnen als je lesgeeft. Zo toon je dat je inzichten niet verzonnen zijn én maak je je leerlingen bewuster van hun gebruik van bronnen als ze een taak maken. Wijs je leerlingen ook op de privacywetgeving: je mag geen foto nemen zonder toestemming.
Maak klas- en vakoverschrijdende afspraken en veranker het gebruik van sociale media op school in je schoolreglement.
Vermijd diefstal van gsm’s. Toon je leerlingen de app ‘Zoek mijn iPhone’. Je blokkeert er je toestel mee als het gestolen is. Laat hen de International Mobile Equipment Identity (IMEI) van hun gsm noteren. Dat nummer geef je aan de politie als je gsm of smartphone gestolen is.
Meer weten? Lees de handleiding ‘Afspraken rond sociale media integreren in het schoolreglement’ in de bachelorproef van Bram Kuppens, Femke Pletinckx, Julie Rottier en Lisa Scheire (Arteveldehogeschool)
- See more at: http://www.cyberpesten.be/info/sterk-met-soci...