Opsporing verzocht : cyberpesters m/v : een literatuurstudie naar cyberpesten onder jongeren. Mandy Bouman

In maart 2006 is Stichting Ideële Reclame (SIRE) de campagne ‘Stop Digitaal Pesten’ gestart. De digitale pester staat in de campagne centraal, met als bedoeling ouders en jongeren te confronteren met digitale pesterijen. De tv-commercial van SIRE laat een lief blond meisje zien. Haar ouders zijn trots op haar goede schoolresultaten. Bij een hockeywedstrijd wordt ze door haar vader aangemoedigd en als ze bij een vriendinnetje blijft spelen, gedraagt het meisje zich voorbeeldig. Wat haar ouders echter niet weten, is dat hun dochter in de digitale wereld in staat is om er flink op los te schelden: “Vies kutwijf met je vuile rotkop. De hele klas haat je. En morgen slaan we je helemaal kapot” (YouTube, 2008). De digitale wereld kent geen grenzen. Op internet gedragen kinderen zich soms als monsters. Een klasgenoot uitschelden, belachelijk maken of bedreigen per e-mail, op MSN, in een chatbox of per SMS, tijdens het chatten vrienden tegen elkaar opzetten, computers hacken, foto’s van iemand anders op internet zetten, opzettelijk een virus of MSN-bom sturen en iemand doodwensen in een sms’je zijn vandaag de dag onder kinderen heel gewone praktijken (Stop Digitaal Pesten, 2008).