Onderzoek sexting bevestigt noodzaak weerbaarheidscampagne jongeren

Uit een peiling van Sense onder 1062 scholieren blijkt dat maar liefst 1/3 van de jongeren te maken krijgt met een verzoek om naaktfoto’s of naaktfilmpjes van zichzelf op te sturen. Jongeren zijn niet altijd in staat om bij sexting, het doorsturen van seksuele beelden via mobiele media, weloverwogen afwegingen te maken. Daarom lanceert Sense op vandaag, 6 oktober, het jongerenboek ‘Verhalen voor onder je kussen’ en de verfilming daarvan. Sense wil daarmee jongeren wijzen op de noodzaak van het aangeven van wensen en grenzen rondom seks

Boek Verhalen onder je kussen

.

Steekproef sexting

Bijna 23% van de bevraagde jongeren op scholieren.com geeft aan wel eens een naaktfoto of naaktfilmpje van zichzelf gemaakt te hebben. Van die groep verstuurt verreweg het grootste deel (84%) deze foto’s of filmpjes via Whatsapp of Snapchat. Hiervan heeft 18% daarna spijt. De bevraagde jongeren krijgen het verzoek meestal van een onbekende via internet (34%), of van de eigen partner (21%).
Bijna 60% heeft wel eens een naaktfoto of filmpje ontvangen. Ongeveer een kwart vond dat vervelend of raar. Een vijfde heeft weleens een naaktfoto- of filmpje van iemand anders doorgestuurd. Hiervan heeft 14% spijt.

Seksuele weerbaarheid

Sexting is een voorbeeld van een situatie waarin jongeren geconfronteerd worden met hun eigen seksuele wensen en grenzen. Sense wil jongeren ondersteunen om seksueel weerbaar te worden; om hun wensen en grenzen te durven uiten en bij elkaar te checken wat de ander wil. Door groepsdruk en onervarenheid is dat niet zo makkelijk. Bovendien reageren pubers vaak impulsief, zonder goed na te denken over de gevolgen op de lange termijn. Daarom lanceert Sense op maandag 6 oktober ‘Verhalen voor onder je kussen’, een spannend boek voor pubers over liefde, seks en weerbaarheid. De verhalen zijn ook verfilmd.

650 scholen doen mee

Vanaf 6 oktober gaan 90.000 leerlingen op 650 scholen in het voortgezet onderwijs tijdens Nederlandse les de verhalen lezen, en met elkaar in gesprek over hoe grensoverschrijdend gedrag kan ontstaan en wat je er tegen kunt doen. Het boek gaat over thema’s die jongeren bezig houden zoals het versturen van een naaktfoto, nog nooit gezoend hebben, groep

sdruk om ‘het’ te doen, omgaan met strenge ouders en verliefd zijn op iemand van hetzelfde geslacht. De verhalen zijn geschreven door Khadija Arib, Danielle Bakhuis, Khalid Boudou, Caja Cazemier, Joost Heyink en Manon Sikkel. De strips zijn van striptekenaars Gerrit de Jager en Juliette de Wit.

Lancering boek en film

Onder leiding van professionele filmmakers als Eddy Terstall hebben zes teams van jonge filmmakers de zes verhalen van het boek in 30 dagen verfilmd. De lancering van het boek en de bekendmaking van de winnende film vindt plaats op maandag 6 oktober.

Over Sense en de actie

Sense.info is dé betrouwbare site met antwoord op alle vragen van jongeren over seks. Het boek Verhalen voor onder je kussen en de filmwedstrijd zijn onderdeel van de seksuele weerbaarheidscampagne ‘Maak seks lekker duidelijk’ van Soa Aids Nederland en Rutgers WPF en is gefinancierd door VWS en OC&W. Het is de eerste keer dat scholen, kinderboekenschrijvers, You Tube artists en filmmakers samenwerken om door middel van verhalen jongeren bewust te maken van seksuele weerbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat ‘storytelling’ effectief is omdat mensen zich kunnen identificeren met de personages en leren van hun ervaringen. Bovendien helpt een meeslepend verhaal om de weerstand tegen voorlichtingsboodschappen te overwinnen.

Voor meer informatie:

http://www.seksuelevorming.nl/puberboek
http://www.sense.info/30days/
http://soaaids.nl/nl/finalisten-30-days-filmcompetitie-bekend

 

Bron : http://www.rutgerswpf.nl/