De relatie tussen pesten en psychotische gedachten en de invloed van het pestklimaat van de klas. Horrevorts EMB

In dit onderzoek werd gekeken of kinderen die betrokken zijn bij pesten vaker last hebben van (subdimensies van) psychotische gedachten dan kinderen die niet betrokken zijn bij pesten. Daarbij werd gekeken of het pestklimaat van een klas (wordt er veel of weinig gepest) het vóórkomen van (subdimensies van) psychotische gedachten door het pesten versterkt of afzwakt. 5509 leerlingen tussen de 11 en 17 jaar hebben een vragenlijst ingevuld waarin gevraagd werd naar pestgedrag en psychotische gedachten. Kinderen die betrokken zijn bij pesten als pester, slachtoffer of pester-slachtoffer hadden meer last van (subdimensies van) psychotische gedachten dan kinderen die niet betrokken zijn bij pesten, maar dit verminderde naarmate er in een klas meer gepest werd. Bij niet-betrokkenen was juist sprake van het tegenovergestelde. Bij hen nam de last van (subdimensies van) psychotische gedachten juist toe, naarmate er in een klas meer gepest werd. Doordat het pesten zowel negatieve invloeden heeft op betrokkenen als op niet-betrokkenen, is het van belang dat er in klassen waarin gepest wordt ook aandacht uitgaat naar kinderen die er niet direct bij betrokken zijn. Pesten moet in een klas bespreekbaar gemaakt worden, zodat elk kind kan aangeven wat voor effect het pesten op hem of haar heeft.