Het paradijs der paradoxen : invloed van de factoren uit het model of Inappropriate Posting op het sociale mediagedrag van Nederlandse studentes. Linda Mertens

Sociale media spelen een belangrijke rol in het dagelijks leven van jongeren. Het gebruik van sociale media zorgt ervoor dat verschillende netwerken onderhouden en opgebouwd kunnen worden. Niet iedereen vertoond hetzelfde gedrag op sociale media, er zijn diverse gebruikers. In welke mate en wat voor soort informatie een gebruiker op het profiel deelt, is bepalend voor het online imago. Het delen van ongepaste content, bijvoorbeeld uitlatingen over alcohol of seks, brengt risico’s met zich mee ten opzichte van ouders, docenten en (toekomstige) werkgevers. Er wordt kwalitatief onderzoek uitgevoerd, door middel van focusgroepen, om de overwegingen die vooraf gaan aan het wel of niet posten van ongepaste content bij vrouwelijke studentes te onderzoeken. Het onderzoek wordt vorm gegeven door het Model van Ongepast Posten en de daarbij horende factoren die van invloed kunnen zijn. Dit zijn de tijd tot afstuderen, bezorgdheid over online imago, bezorgdheid over privacy en het vertrouwen in technologie. De resultaten tonen aan dat Nederlandse vrouwelijke studenten over het algemeen erg bewust omgaan met sociale media. De privacy-instellingen zijn goed ingesteld, maar zelfs dan is het merendeel van de participanten voorzichtig met ongepaste content posten. De tijd tot afstuderen is een belangrijke overweging die de studentes maken. Naarmate de carrière dichterbij komt, wordt het belang van een correct online imago aanzienlijker ervaren. Er wordt niet alleen rekening gehouden met familie of (toekomstige) werkgevers, ook met vrienden wordt in hoge mate rekening gehouden om een positief online imago te creëren. Het merendeel van de participanten is erg bezorgdheid over het online imago, de openbaarheid van de online informatie en enkelen zijn sceptisch ten opzichte van het Internet en sociale media. Er wordt geconcludeerd dat Nederlandse vrouwelijke studenten bewuste gebruikers van sociale media zijn, waaronder sommigen zelfs argwanend.