Educatieve spelen voor meisjes (+15 jaar) rond seksualiteit, middelengebruik, assertiviteit en (culturele) diversiteit. Buckinx, Lore Weyen, Karen Tielens, Jessica Kaelen, Margaretha Croonen, Joke Berden, Sanne

Als laatstejaarsstudenten aan de 'Katholieke Hogeschool Limburg' is het aan ons om aan te tonen dat we het diploma Bachelor in de Orthopedagogie waardig zijn.
De school biedt ons de kans om een project naar keuze te verwezenlijken.
We hebben alle zes gekozen voor hetzelfde project, een project dat ingediend werd door VZW Huize Sint-Vincentius, specifiek door leefgroep Jonathan.

Vanuit VZW Huize Sint-Vincentius, leefgroep Jonathan werd ons gevraagd om vier educatieve spelen voor meisjes (+15 jaar) uit de Bijzondere Jeugdzorg uit te werken rond de thema's seksualiteit, middelengebruik, assertiviteit en (culturele) diversiteit. De spelen zijn bedoeld voor maximum tien personen vanaf de leeftijd van 15 jaar.
De leefgroep Jonathan is een horizontale meisjesgroep gelegen te Diest.
In deze leefgroep wordt begeleiding geboden aan maximum acht meisjes in leefgroepverband en twee meisjes op studio, verbonden aan de leefgroep.

Hoewel er al educatieve spelen op de markt zijn, stellen Ellen Rackels en Tinneke Swerts (projectbegeleidsters) vast dat deze spelen verouderd zijn en zich vooral richten naar jongere kinderen. Zij merken op dat zowel de begeleiding als de jongeren vragende partij zijn naar een creatieve manier om deze thema's bespreekbaar te maken. Het is de bedoeling dat de begeleiding via educatieve en creatieve spelen, meer laagdrempelig kan werken met de meisjes zodat deze moeilijke thema's spelenderwijs bespreekbaar worden.
We houden bij de uitwerking van onze spelen in het achterhoofd dat de meisjes de spelen ook onderling kunnen spelen en dat een actieve deelname van een begeleider niet noodzakelijk is.
De spelen dienen leeftijdsgebonden te zijn, aangepast aan de leefwereld van de meisjes en in een begrijpbare taal geformuleerd te zijn.

We hebben voor dit project gekozen, omdat het ons enorm aanspreekt om ons te verdiepen in de vier thema's en om hiermee laagdrempelig te werken door spelen te ontwikkelen. Bovendien kunnen we via dit project op een leuke manier kennis opdoen omtrent de Bijzondere Jeugdzorg.
We zijn alle zes bereid en enthousiast om dit te verwezenlijken, het is een uitdaging die we zeker willen aangaan.

In dit projectboek kunt u lezen waaraan we de afgelopen maanden hebben gewerkt.
Het projectboek bestaat uit twee delen, namelijk het theoretisch gedeelte en de implementatie.
In het eerste deel, het theoretisch gedeelte beschrijven we alle theorieën die we nodig hebben om ons te verdiepen in de vier thema's en de doelgroep, om vervolgens hieruit de spelen uit te werken.
In het tweede deel verwoorden we de praktische uitwerking van ons project, namelijk de implementatie. Aan de hand van het theoretisch gedeelte verantwoorden we al onze keuzes die we hebben gemaakt en beschrijven we de concrete uitwerking van dit project. We beginnen ieder hoofdstuk met een inleiding en sluiten telkens af met een besluit waarin we onze kritische bedenkingen weergeven.

Om een beter zicht te krijgen in onder andere hoever de kennis van de meisjes reikt over de vier thema's en welke aspecten van elk thema ze het liefst verwerkt zien in de spelen, hebben we een enquête opgesteld. We vonden dit een goede manier om ons beter in te leven in de leefwereld van de meisjes en zicht te krijgen over welke informatie we zeker in de spelen dienen op te nemen.
In bijlage 1 vindt u een leeg exemplaar van de enquête en in bijlage 2 de resultaten.
De lezer moet in het achterhoofd houden dat deze resultaten niet bindend en representatief zijn. De resultaten mogen niet veralgemeend worden.

In beide delen leggen we linken naar de voorzieningen in Nederland die we hebben bezocht om ons Internationaal Studieproject te verwezenlijken.
We hebben vier voorzieningen bezocht in en rond Utrecht in Nederland. De doelgroep van elke voorziening komt overeen met die van VZW Huize Sint Vincentius. De eerste voorziening kamertraining Hogendorp richt zich tot jongeren van 16 tot 18 jaar en valt onder de overkoepelende organisatie Rading. Het voornaamste doel is dat de jongeren zelfstandig leren leven. De tweede en derde voorziening die we hebben bezocht behoren tot de overkoepelende organisatie Timon, waarvan we een bezoek hebben gebracht aan het begeleidingscentrum en het kamertrainingscentrum Talita. Het begeleidingscentrum is een residentiële voorziening waar jongeren van 16 tot 22 jaar kunnen wonen. Men werkt hier voornamelijk aan praktische zelfstandigheid en het verhogen van de weerbaarheid. Bij het kamertrainingscentrum Talita vangt men vrouwen op die zwanger zijn of een kindje hebben en die hulp nodig hebben bij de zorg van hun kind. De laatste bezochte voorziening De Lindehorst is een gesloten jeugdvoorziening voor meisjes met gedragsproblemen. Hier worden meisjes van 12 tot 18 jaar opgevangen en beschermd.

Tijdens de interviews hebben we steeds dezelfde vragen gesteld, op deze manier kregen we een beeld over de visie, doelgroep, werking en hoe ze werken rond de vier thema's.
Bij het uitschrijven van het projectboek zijn we de gelijkenissen en verschillen tussen VZW Huize Sint Vincentius, leefgroep Jonathan en de voorzieningen in Nederland tegengekomen. Voor meer informatie kunt u bijlage 3 raadplegen waarin u de verslagen van elke voorziening kunt terugvinden.

We geven in deze inleiding nog enkele punten weer die nuttig zijn om te lezen alvorens u het projectboek gaat doornemen. Zo duiden de cursieve delen in beide delen op linken die we leggen met leefgroep Jonathan, de spelen en de enquête.
We gebruiken voetnoten in de tekst om moeilijke begrippenkaders te definiëren zodat deze voor de lezer verstaanbaar zijn. Onze kritische mening wordt steeds beschreven in de besluiten.